Margalliti

meer foto's bij BvZ 3
naar vorig BvZ      naar volgend BvZ

Fecamp

Mijn derde verslag komt zoals je kunt zien uit Fecamp, dat is nog niet zo ver weg, en ik leg je zo uit hoe dat gekomen is. Mijn vorige verslag eindigt aan de wifitafel in Nieuwpoort. Uit de later ontvangen reacties begrijp ik dat we verbinding hebben met de wereld. Whow dat is niet gek voor een digiteur (iets wat lijkt op een amateur). Met dank aan Norbert Clarijs en Xander, Harry Vis, Axel Heesakker en Ralf van de Gevel ga ik jullie met mijn antieke laptop voorzien van nieuws.

Op naar Cherbourg

Vanuit Nieuwpoort vertrekken we braaf tegen de wind in. We vragen ons af of er nog een lopend windje is gereserveerd tot aan Portugal, in ieder geval gaat het met de stroom mee heerlijk tot aan Calais. Daar, zoals altijd tot nu toe, zijn wind en regen en golven ons niet al te best gezind. Met dank aan ons nieuwe tuig en zeilen komen we er toch goed tegenin; alleen om te zeggen dat het feestelijk is, nee niet echt.

Met gezond verstand besluiten we een stop in Boulogne te maken (je weet wel: dat open riool). Overigens is het best een spectaculair haventje. Omdat het achterland bij laag water afwatert via een soort waterval, staat er in de boxen waar je ligt afgemeerd een sterke stroom, helaas is het water niet zo schoon. Daar zou de EG best wat subsidiecentjes in kunnen steken.

De volgende dag dus gauw weer verder, weg uit de stank. Harde westen wind is ons deel, en om alleen te motoren naar Cherbourg lijkt ons niet leuk, het wordt dus een zuidelijker koers, naar Dieppe (je weet wel: waar je welkom bent na het aftikken van 48-tjes).
Als je op de kaart kijkt zul je zien dat we steeds verder naar het zuiden afwijken en we moeten toch echt noordelijker om die 'kaap' heen om in Cherbourg te bekomen.

Nog een tussenstop

Zaterdagochtend om 7 uur weg om met half tij mee uit Dieppe te vertrekken richting Cherbourg. Hoog aan de wind en met de stroom tegen maken we een paar uur later nog maar 1 a 2 mijl per uur goed richting ons doel. In combinatie met een felle korte golfslag en een weersvoorspelling die niet veel goeds beloven, vinden we dat geen aantrekkelijk vooruitzicht voor de nacht. En dan ligt Fecamp over bakboord in het zicht op ongeveer een uur varen; in de Channel Pilot staan bovendien leuke beschrijvingen over Fecamp, je begrijpt die verleiding is te groot.

Tijdens de vakanties hebben we nog niet eerder een stop gemaakt in dit plaatsje, dat weliswaar geleden heeft in de tweede wereldoorlog maart toch redelijk 'in de schaal' is gereconstrueerd. In Fecamp staat een gebouwen complex dat doorgaat voor een klooster van de Benedictijnen, er wordt DOM benedictin gestookt. Het gebouw is een Barokke suikertaart waarvan de bouw een vermogen moet hebben gekost (maar ja wat wil je, alles voor de Heer toch?). Deze dochteronderneming van de RKK Rome unlimited draait als een tierelier, qua geld dan, het enige dat nog reflecteert zijn de glimmend gepoetste distillatieketels.

Op dit moment weten we nog niet wanneer het beste moment is verder te gaan. Straks eerst naar cafe Les Arcades, achter de kerk waar wifi internet toegang gratis is, als je wat gebruikt tenminste, maar zoals jullie weten we zijn dol op koffie.

Voor alle zeilers onder de lezers van dit bericht nog het volgende, ik kreeg een uiterst interessante en tot nu toe betrouwbare gebleken wind site door, kijk zelf maar eens op www.windfinder.com Als ik me niet vergis is het een site van de duitse wetterdienst, die als erg betrouwbaar bekend staat. Met dank aan Ge de Jong, lid van WVZZee.

Oh ja, ik heb mijn mobieltje even uit gezet ik wil eerst voorbij Brest zijn, langzaam aan weet iedereen wel dat we weg zijn, en een boodschap per e-mail of in het gastenboek is ook erg leuk. Als je wilt weten hoe het ons vergaat is de uitgebreidste manier even deze site te checken.

We lazen gisteren de reacties in ons gastenboek, waanzinnig leuk, je voelt je ineens veel verder weg.
berichtje voor Amanda: de taart was heerlijk we hebben er vier dagen mee gedaan.
berichtje voor Willem W.: dank voor de mooie Whisky ik bewaar hem voor een bijzondere gebeurtenis.
berichtje voor Marja van S: ik heb StChristoffel boven het kompas in de stuurhut gehangen, kan hij mooi over ons waken.
berichtje voor Harry en Ingrid: ik mis wel m'n gehakballetje met gezelligheid.

lieve mensen, ik ga proberen dit verslag te versturen, tot een volgend verslag.
natuurlijk ook namens Laura, een groet van Jaap.