Margalliti

terug naar BvZ-overzicht
meer foto's bij BvZ 7
naar vorig BvZ      naar volgend BvZ

9 dagen geen nieuws

BvZ 07 heb ik geschreven op 24 september dus al 9 dagen geen nieuws van het front. Axel en Ralf zullen wel blij zijn,even weer adem halen.
Portosin was niet heel geweldig interessant vinden wij, we zijn er drie dagen gebleven, Zoals eerder gemeld gezellig contact met de Lahaina Alles werkt daar weer aan boord na wat gesleutel in Coruna en Marieke is reuze trots op haar Eric die per haven handiger wordt.
Wij gooien maandag 25 september los in Portosin met als bestemming Baiona, volgens de pilot een charmante haven en ook wel leuk na alle belevenissen een dagtochtje van ongeveer 90 km. De barometer wijst 1016 hectopascal aan, de wind is west/zuidwest, niet helemaal goed maar een beetje Hood en een beetje van Perkins en alles is weer goed.

Bayona

Bayona is de laatste haven voor de Spaans-Portugeese grens en ligt aan de Ria de Vigo (de Rio is de rivier en aan het eind van de rivier heb je de Ria). Vigo is een grote havenstad vergelijkbaar met Coruna, veel scheepsindustrie en visindustrie maar daarover later meer. Bayona is een soort klein provinciestadje met een aanstekelijk soort welvaart niet protserig maar ook zeker niet armetierig.
De opdoeming van Bayona wordt gedomineerd door het oude fort. Die spanjaarden zijn zo gek nog niet, want in bijna alle oude forten zijn tegenwoordig staatshotels gevestigd. Uiteraard met het beste uitzicht over de zee en de baai (waar heb je immers anders een fort voor?) en met als bijkomend voordeel dat er niet meer geschoten wordt op binnenkomende schepen van vreemde mogendheden. Je kan natuurlijk wel die ene regel uit het Wilhelmus herhalen waarin we iets aardigs zeggen over de koning van Hispagne, maar of dat indruk maakt valt ten zeerste te betwijfelen.
Eenmaal binnen de Ria na de nodige gemene rotsen te hebben omzeilt is de deining ook direct een stuk minder en heb je tijd om de ingang van de haven te zoeken. Het blijft voor mij altijd een wonderbaarlijke prestatie van onze hersens die een horizontale projectie (uit de kaart) omzetten in een driedimensionaal zichtbeeld. Maar goed, Bayona heeft twee plezierhavens waarvan wij de Royal kiezen voornamelijk vanwege het prachtige clubhuis dat wat verhoogd ligt en een adembenemend uitzicht over de baai belooft.
We zoeken een boei (met roest!) en testen hem met de motor op volle kracht achteruit. De boei geeft geen krimp, Lau en ik liggen bijna op ons gezicht van de schok waarmee de boot gestopt wordt. Dat is in ieder geval prima. Nu eerst het bijbootje (de Margaliedje) opblazen. Op advies van Harry (havenmeester Zierikzee) heb ik bij de Aldi een oplaadbaar opblaasding gekocht. Nu dus voor het eerst gebruikt en zeer tot mijn verbazing krijgt 1 batterij lading de Margaliedje goed vol, ik hoef nu alleen nog een klein beetje overdruk met de voetpomp te doen. Je begrijpt dat het overdrukke en zware leven van een yachtie nu aanmerkelijk aangenamer wordt.

Fietsjes aan dek van de margaliedje en de freule achterin en met harde haal naar de kant. We melden ons bij de receptie en (het is inmiddels een uur of zeven) na het inschrijven verkennen we het clubhuis. Het uitzicht in de avondzon is in één woord fantastisch en je voelt je in zo'n mooi clubgebouw ook zeer bevoorrecht. Het wordt vanzelf laat en met een goede fles wijn voor 5 euro zijn we niet snel uit het veld geslagen. Het eten is trouwens ook prima. Aardige bediening door een Spaanse vrouw die tot haar 17 de met haar ouders in Arnhem had gewoond. Ze spreekt nog steeds goed Nederlands is blij dat ze hier nu woont en geeft ons leuke toeristische tips.

Het weer in Bayona wil nog niet zo erg vlotten, de wind komt voornamelijk uit het zuiden en dat is de richting waar we heen willen. Het diesel budget is weliswaar niet kinderachtig, maar het blijft toch primair een zeilboot. We blijven liggen en verkennen elke dag een stukje stad.

Vigo

Donderdag de 28ste besluiten we naar Vigo te varen, zodat we het weekend die grote stad kunnen verkennen, een tochtje van ongeveer anderhalf uur. Helaas hebben we de pech dat vanuit de jachthaven een wereldkampioenschap wordt gevaren een soort J24 maar dan van Benetaeu (geen Nederlandse deelnemer valt te bespeuren terwijl er zeker 100 bootjes varen). We krijgen daardoor een rotplek bij de haveningang, en na een korte wandeling over de kade besluiten we alsnog dat dit niet leuk gaat worden en we dus beter kunnen verkassen.

Aan de overkant van de Ria ligt Cangas en daar is wel plek aan een boei. We liggen daar een nacht in ons bed te stuiteren van de golven die de veerpont maakt en gaan dus de volgende morgen terug naar Bayona.

Eigenlijk willen we 1 okt verder maar de weersvoorspellingen zijn niet naar onze zin. We klussen wat aan de boot en lezen. Ik ben bezig aan in 'Europa' van Geert Mak, een indrukwekkend verslag van de Europese geschiedenis in de afgelopen eeuw. Zo'n boek zou eigenlijk verplicht moeten zijn op school (nogmaals veel dank Nia voor dit prachtige cadeau).

De 2 de oktober steekt 's middags de wind op, aan de lucht hadden we wel al gezien dat er een fikse bui aan zat te komen, maar we rekenen niet meteen op 60 knopen wind. Gelukkig houdt onze meerboei het goed (maar het kriebelt toch nog wel). Vanochtend bij het afrekenen vertelt de havenmeester dat ze in de haven, vlagen van 79 knopen hebben gemeten. Het is natuurlijk onzin maar statistisch gezien krijgen we de komende maanden geen wind meer. Die is nu op.

Portugal: Viana do Castelo

Als we 's middags inchecken in de haven van Viana do Castelo zijn we eindelijk in Portugal. Een redelijke tocht met een klein frontje en wat vlagen van Bft 8 maar die zien we aankomen en we kunnen op tijd zeil minderen.

Dode zeilers aangespoeld op strand

En passant verteld de havenmeester dat er twee lijken op het strand zijn aangespoeld van Leixoes en een zeilboot wordt vermist (mogelijk een Nederlander). We lopen met de havenmeester het rijtje boten langs dat we de laatste weken hebben ontmoet. Gelukkig is iedereen die we kennen ergens in een haven. 's Middags lezen we op de navtex de naam van een Portugese of Spaanse boot die vermist is. Ze noemen het hier de Costa da Morte. Ik begrijp nu waarom.

Life goes on

We trekken er met de fietsen op uit. Onze twee grootste zorgen op dit moment (echt heel belangrijk) zijn het gevuld krijgen van een gasfles en het verkrijgen van thermisch papier voor de navtex. In geen enkele Spaanse haven hebben we propaan of papier kunnen krijgen, hier is de eerste winkel meteen raak. Morgen is onze fles terug en vol. Lau vindt thermisch papier en koopt de hele winkelvoorraad van het gewenste formaat (boodschap voor Edo van de Klef: hij kan ze voor je bijbestellen). Lau is weer helemaal blij: alle ellendige weerberichten kunnen weer binnen komen (het is maar waar je van houdt).

Architectuur

De eerste indruk van Viano do Castelo is zeer interessant. De komende dag of dagen ga ik dat onderzoeken.

Vanaf ons Pied-à-Mer : Salut en tot ons volgende bericht.