Margalliti

meer foto's bij BVZ 29
naar vorig BvZ      naar volgend BvZ

Een nieuw jaar

In deze tijd van het jaar bestaat de havengemeenschap uit een aantal 'longstay' yachties en een aantal dat op weg is naar de Caribian of Zuid Amerika. De mix is wisselend. Degenen die op weg zijn voor hun rondje of wereldreis, zijn over het algemeen wat onrustiger en drukker, terwijl de eerste groep, waar wij op dit moment toe behoren, wat meer tijd neemt voor alles en niet meer staat te dringen om zoveel mogelijk mensen in zo weinig mogelijk tijd te leren kennen.

Met Oud en Nieuw wordt er door iedereen een uitzondering gemaakt, en zeker nu de havenmeester heeft geregeld dat we een feest mogen geven op het dakterras van het nieuwe, maar nog niet in gebruik genomen, havengebouw. Als bijdrage aan de feestvreugde biedt de havenmeester zelfs champagne voor iedereen aan.
Een van de trainers van Canary Sail heeft een geluidsinstallatie van huis meegenomen, en een grote barbecue staat klaar om zelf meegebrachte etenswaren te verbranden. Als extra attractie wordt door een stel Spaanse circusartiesten, dat in de haven rondzwerft op diverse boten, tijdens de avond een vuurspuw act opgevoerd.
Om twaalf uur wordt het gemeentelijke vuurwerk op het strand afgestoken en wij staan op ons dakterras, glaasje bubblie in de hand, natuurlijk eerste rang. Wat een feestvreugde. Als we om een uurtje of twee naar het grote plein verhuizen krijgen we om te beginnen weer een fles champagne in de hand gedrukt. Deze keer is het een cadeautje van het gemeentebestuur. Geweldige tradities hier in San Sebastian de la Gomera.

Op het plein is de afgelopen weken een grote tent opgebouwd die dienst doet voor alle feesten die er de komende maanden gevierd gaan worden (drie Koningen, Carnaval, de begrafenis van de Sardien, en alle after party's ). De gemeente heeft ook een band gecontracteerd en er wordt tot in de kleine uurtjes gefeest.

Overwinteren

Het is niet zo moeilijk om in te zien dat we het hier op de Canarische eilanden nog steeds goed uithouden. Vooral omdat we nu niet veel zeilen, maar aan het groot onderhoud van het schip begonnen zijn, zou je het beter overwinteren dan wereldreizen kunnen noemen en beter een dagboek dan een logboek. Enfin, er blijft nog genoeg over om te vertellen.

Internet

We hebben inmiddels een - bij tijd en wijle - bruikbare internetverbinding via WIFI . Dat betekent dat we aan boord het internet op kunnen. Dus ook skypen en voipbusten. Dat is uitstekend voor het in toom houden van de rekening van de mobiele telefoon.
Via 'uitzending gemist' hebben we uiteraard ook een beeld van de Nederlandse publieke omroepen. En ofschoon je dat wellicht niet zou denken, is het na anderhalf jaar best aardig af en toe te zien wat er in Nederland allemaal gebeurd. De relletjes, de hype's en de nieuwtjes.

Toen ik in een vorig leven in Saudi Arabiė werkte, hadden we ook al last van het verschijnsel dat Nederland leuker wordt als je er niet bent. Is wegblijven beter dan terugkomen? Wie het weet mag het zeggen

Bezoek en Werk

Januari staat in het kader van bezoek en werk.
Collega Tom en zijn vrouw Maud komen jaarlijks naar 'Zuid Spanje' voor een midwinter zon, rust- en leesvakantie. We begrijpen dat 'Zuid Spanje' eigenlijk Tenerife betekent en stellen snel voor een module Gomera in hun programma in te lassen.

Dat is dus erg gezellig; een volle dag praten en genieten van vriendschap en het eiland. De tijd vliegt om en met gemengde gevoelens nemen we afscheid bij de gangway van de Ferry.

Tussendoortje

First San Sebastian Offshore Sailing Regatta

In de loop van januari krijgen we bezoek van Ruben, de enthousiaste leraar van de lokale zeilschool. De zeilschool organiseert een buitengaatse regatta en de vraag wordt gesteld of we mee willen doen met de Margalliti. Nu ligt ons dek net open (zie onder 'werk') dus deelname lijkt ons geen goed plan. Maar de jongens van Canary Sail hebben een racebak (Archambault 40) waarvoor ze te weinig crew hebben. Lau en ik monsteren aan.

Genua-trimmer - nog niet in actie

Driver

Tijdens de voorbereidingen blijkt dat van de twaalf bemanningsleden er slechts vijf enige zeilervaring hebben. En niemand echte serieuze race-ervaring (De zilveren zeehond telt in dit verband niet). Maar dat mag de pret niet drukken.
Jim, de schipper/eigenaar, wil serieus zeilen en we hebben dus een voorbespreking en een trainingsdag. De ochtend van de race zijn we al om tien uur op het water om nogmaals te trainen. Lau trots als Genua trimmer en ondergetekende mocht als 'driver' de boot sturen.
We gaan als tweede over de startlijn en na twee uur hard zeilen komen we ook als tweede over de finishlijn. Hoe dat op handicap uitkomt, moeten we echter nog afwachten. Tijdens de prijsuitreiking blijkt dat we tweede plek hebben behouden.
Op de derde plaats komt Roly en zijn bemanning, de sympathieke schipper/zeilinstructeur met een Bavaria 36 van Canary Sail. Op de derde plaats qua linehonnors (maar buiten mededinging) komt Thomas, de Zwitserse zeilmaker met zijn 'Laser' binnen (een open bootje van net vier meter lengte).
Een ongelofelijke prestatie gezien de weersomstandigheden (Bft 6-7) en de hoogte van de golven (4-5 meter). Het organisatie comité begrijpt deze prestatie heel goed en heeft spontaan een extra prijs in het leven geroepen. Onder donderend applaus van alle aanwezigen straalt Thomas van oor tot oor bij het in ontvangst nemen van de trofee. Later vertelt hij me dat hij dacht dat zijn laatste uur was geslagen toen hij in vier meter hoge golven de bovenboei moest ronden.

Start Regatta

Een tweede plaats

Supportgroep

's Avonds staat de aankomst van onze supportgroep 'Axel en Ralph' op de agenda. Zij hebben indertijd onze eerste website gebouwd en onderhouden, onze nieuwe computer besteld en geļnstalleerd en nog een hele berg andere zaken geregeld in Nederland, die best lastig zijn als je onderweg bent. Verblijf op de Margalliti tijdens een weekje vakantie leek ons een aardige manier om nog eens dank je wel te zeggen.
Met zijn vieren rijden we het eiland rond en bezoeken diverse 'projectjes' en vinden nieuwe, zoals een geweldige bodega en een Canarische vierkante boerderij in Chipude.

...

Chipude, wijnboerderij

Geheel gemeubileerd...

...inclusief bibliotheek

Beklimming Garajonay

Een andere wens is het beklimmen van de Garajonay, de hoogste berg op dit eiland. En aangezien dit niet besteed is aan Laura, komt het goed uit dat Axel en Ralph klimmen een fantastisch plan vinden. Voor een ongetrainde wandelaar zoals ikzelf en in het gezelschap van twee jonge honden kom ik af en toe dicht bij mijn fysieke grenzen. Maar eenmaal op de top is het uitzicht en het daarbij behorende goede gevoel natuurlijk overweldigend.

Op weg naar ...

... de top

Terugtocht

Terug naar San Sebastian is nog een kilometer of dertig, Een langsrijdende taxi die op ons verzoek stopt vraagt teveel geld, dus we blijven lopen. Misschien kunnen we liften. Of misschien komt er nog een bus langs. Na een kilometer of wat (schattingen lopen uiteen van 3,5 tot 6,0 km) worden we opgepikt door een jonge dame in een piepklein Opeltje, die er met een duizelingwekkende vaart voor zorgt dat San Sebastian, sneller dan voor mogelijk wordt gehouden, in beeld komt.
Ik ben er niet zeker van waar we meer van afvallen, het beklimmen van de Garajonay of het angstzweet van de dodevrouwsrit.

De laatste dagen helpen Axel en Ralph ons met diverse onderhoudswerkzaamheden aan de computer en de software (die inmiddels ook al weer meer dan een jaar oud is) Ook na dit bezoek komt het afscheid met gemengde gevoelens. Natuurlijk is het fijn dat je de boot weer voor je alleen hebt, maar het is ook wel erg gezellig, om met anderen om je heen dingen te doen en te praten over andere zaken dan je gewend bent.

Teakdek-werk

Vorige zomer besloten we op de Azoren dat het nu toch wel tijd werd om de restauratie van het teakdek aan te pakken. Studie via het internet en bestudering van de actuele situatie leveren een plan van aanpak op met daaraan gekoppeld een lijst van aan te schaffen gereedschappen en materialen. Voorts natuurlijk een planning, en een idee over waar we deze werkzaamheden het beste kunnen uitvoeren.
Dat is dus Gomera, met redelijk stabiel weer in de winter (terwijl ik dit schrijf zitten we al een paar dagen binnen met regen en te veel wind).

Toen we op 1 november in Gomera aankwamen heb ik direct alle gereedschappen en materialen besteld. Eind november en december bracht de familie al het gereedschap mee vanuit Nederland en de kit en primer en dergelijke kwamen uit Tenerife.
2 januari 2008 is het zover. We beginnen aan de klus die hopelijk voor eind maart af is. Voor een gedetailleerder verslag zal ik een stukje schrijven dat past in het hoofdstuk 'het schip' (voor een preview: kijk op de fotopagina.)

Vandaag 17 februari zijn we klaar met het dek van de kajuit en onderweg met de gangboorden. We houden je op de hoogte van de vorderingen.