Jaap de Voogd en Laura Goud

april-mei 2013

Curaçao

vorige      volgende

Land in het koninkrijk, een eerste impressie

Het waait en het waait hard en aan één stuk door. Gelukkig maar, want zonder wind is het veel te warm in onze airco-loze woonboot.

De nieuwe vlag is al na korte tijd compleet stuk gerafeld. We strijken hem. Elke drie weken een nieuwe driekleur betekent 17 vlaggen per jaar en Curaçao is niet meer zo Hollands-gezind dat ze er zoveel op voorraad hebben.

Hoewel... op Koninginnedag is heel Willemstad oranje gekleurd. We staan om drie uur s-ochtends al op om via NOS-live-tv niets te missen van de inhuldiging. In de middag vervolgen we het festijn in het snikhete Willemstad, samen met duizenden mensen en keiharde muziek. Dat houden we niet lang vol. Voor donker zijn we al thuis. Dat moet ook wel, want rijden is hier na borreltijd levensgevaarlijk. Er zijn geen alcohol-controles en iedereen zwabbert dan plankgas door de straten.

Oranje-markt op Punda

Oranje-detail in de Nieuwestraat, equivalent van de Bossche Korte Putstraat. Die gaan we zeker nog beter verkennen.

Zelfs de palmbomen doen mee

Wij kunnen niet achterblijven

Spaanse Water

Tot nu toe hebben we nooit zo lang achter elkaar geankerd. Het is wel wennen om totaal afgesneden te zijn van het vasteland terwijl de dagelijkse klussen gewoon doorgaan. Maar het gaat steeds beter.

We liggen op het mooie Spaanse Water. In het weekend en trouwens ook doordeweeks, is het net Kaagdorp. Iedereen is gezellig bezig met zijn eigen vorm van watervertier. We liggen vlakbij "Fishermen's harbor", waar zeiljachten niet welkom zijn, maar waar we wel met de bijboot kunnen komen om het stamcafé te bezoeken.

Spaanse Water- Curaçao

Kamperen voor gevorderden

Terug naar het ankeren. Was het op de rivier bij Portimão een eitje, zo dicht bij de luxe marina met alle voorzieningen en op fietsafstand van de stad. Hier is het andere koek.
Een paar voorbeelden:

Boodschappen

Elke dag stopt er bij de vissershaven een shuttle-bus die de zee-zwervers van het Spaanse Water ophaalt en naar "Vreugdenhil", de goed bevoorrade supermarkt, brengt en vice versa.
Hartstikke handig, maar je ben wel een hele ochtend bezig met de boodschappen.

Het is een hele kunst op die boodschappen droog aan boord te krijgen, om maar te zwijgen over onszelf. We leggen ons erbij neer en genieten inmiddels van het koele buiswater. De witte zoutvlekken in alle kleren nemen we voor lief.

Busje komt zo...

Wachten op de terugbus.
Tijd om te internetten en een praatje te maken.

Water

Al lang van te voren had ik me zorgen gemaakt.
"Hoe komen we in vredesnaam aan water...? Moeten we al die maanden sjouwen met 10 liter jerrycans...?"

Onterechte zorgen natuurlijk weer. Elke woensdag komt de waterboot langszij en kunnen we de tank vullen. Het is wel duur*, maar we gebruiken niet zo veel. * (€ 0,05 per liter; in vergelijking met Holland € 0,05 per 500 liter)

Ook al niet omdat we alleen maar koud* douchen. En dat doen we, i.v.m. alle schimmel-stimulerende vochtigheid die we binnen willen vermijden, altijd buiten aan dek... als het donker is natuurlijk. Uitgebreid poedelen is er dus niet bij. * (geen walstroom of geen motor aan, dan ook geen warm water)

Electra

"Hoe is het mogelijk dat er mensen op de maan hebben gestaan!", vragen we ons steeds vaker af.
Een betrouwbare stroomvoorziening is een bijkans onmogelijke opgave.

Het samen laten werken van alle stroomleveranciers, t.w. zonnepaneel, windmolen, hoofdmotor en (geleende) generator is "rocket science".

En als Jaap eindelijk zijn vinger er een klein beetje achter krijgt, blijkt dat de accu's het na twee jaar (!) voor gezien houden. Nieuwe worden besteld in Rotterdam. Ze arriveren half juni per vrachtschip.

Nog even met de kippen op stok omdat 's avonds de lichtjes niet meer aan mogen.

En dan hebben we het nog niet over de computers...

Stroomloze airco

Uit een opvouwbare, niet-zo-handige Ikea-kast knippen we de planken. Met een paar ogen en touwtjes wordt het een perfecte "scoop", een windvanger, die verse, verkoelende lucht de mastercabin in blaast. Onontbeerlijk!
Happy Hour

Geen meelij hebben! We genieten met volle teugen.
En niet in de laatste plaats vanwege het enorm gezellige Happy Hour elke vrijdag in "Fishermen's harbor". Dat "happy" slaat niet op de drankjes maar op de muziek. Tot in de vroege uurtjes dansen we daar de Merengue.

De vaste kern

Onvermoeibaar en zonder pauzes

Plannen

Ze wijzigen zo vaak dat we geen uitspraken meer doen. Één tipje: we hebben een 10-jaar-geldig visum voor de USA.

Maar daarover de volgende keer.